Egy kéthetes izgalmas és tanulságos Erasmus+ mobilitási programon vehettem részt Írországban idén augusztusban. Mobilitásom fókuszában öt kulcsfontosságú eredmény áll, melyek közé tartozik a nyelvoktatásban való szakmai fejlődés, az angol nyelvi kompetenciáim fejlesztése, az ír kultúra megismerése, az európai oktatási rendszerekbe való bepillantás, valamint a kulturális és szakmai információcsere.
Az első és talán legfontosabb tanulási eredmény a CLIL (Content and Language Integrated Learning) módszerrel kapcsolatos szakmai fejlődés volt. Részt vettem olyan módszertani workshopokon, amelyek kifejezetten az általános iskolai tanárok/tanítók számára kínáltak hasznos eszközöket és gyakorlatokat. A program során az ilyen típusú módszertanok alkalmazása lehetővé tette, hogy elmélyüljek a tartalmi és nyelvi integrált módszertanban, megismerjem annak gyakorlati alkalmazását, és interaktív módon oszthassam meg tapasztalataimat más pedagógusokkal.
A második eredmény a személyes nyelvi fejlődésre és az angol nyelv autentikus használatára összpontosít. A mobilitási program részeként az angol nyelvű workshopokon való aktív részvétel mellett a mindennapi életben is lehetőségem nyílt a nyelv autentikus használatára. A folyamatos kommunikáció révén sikerült javítanom a nyelvi pontosságomat és az autentikus nyelvhasználatot, mind személyes, mind pedig tanteremi szituációkban. Ezek a tevékenységek nemcsak szakmai szinten segítettek fejlődni, hanem személyes szinten is hozzájárultak az angol nyelv szélesebb körű megértéséhez és alkalmazásához.
A harmadik kiemelt terület az ír kultúra megismerése és az interkulturális kompetencia fejlesztése volt. Dublin szívében barangolva nemcsak az építészeti kincsekre és történelmi helyszínekre bukkantam, hanem a helyiek barátságos hozzáállásával is találkoztam. A kulturális és szociális események, városvezetések, múzeumlátogatások és előadások mind hozzájárultak ahhoz, hogy megérthessem az ír kultúrát. Ez a tapasztalat nagyban hozzájárult az interkulturális szemléletem gazdagításához és az egymás közötti megértés elősegítéséhez.
A negyedik tanulási eredmény a tanulmányi rendszerek Európában való megismerése volt. Részletes bepillantást nyertem az ír oktatási rendszerbe, mely ismeretanyag kiváló alapot teremtett az európai oktatási rendszerek széleskörű megértéséhez és összehasonlításához.
Az ötödik és utolsó terület a kulturális és szakmai információcsere volt. A mobilitás program során végrehajtott tevékenységek és feladatok összessége hozzájárult a kitűzött tanulási eredmények eléréséhez. Az Erasmus+ program Dublinban nemcsak egyedülálló kulturális és szakmai tapasztalatokat kínált, hanem lehetőséget teremtett az európai pedagógusokkal való kapcsolatok építésére is.
A tanulás és a szakmai fejlődés mellett a Dublinban eltöltött időszak kulturálisan is egy lenyűgöző és emlékezetes kaland volt. Írország fővárosa nem csupán történelmi és kulturális értékei miatt ragadott meg, hanem a barátságos helyiek és az elképesztően szép környezet is hozzájárult a felejthetetlen élményekhez. Az utazásom első napján már az első benyomások is lenyűgözőek voltak. Dublin pezsgő energiája és a színes házak soraival tűzdelt utak azonnal magukba szippantottak. A történelmi épületek és modern művészeti alkotások keveredése a várost egyedi karakterrel ruházta fel. Az első estén sétáltam a Temple Bar negyed szűk utcáin, ahol az élénk szórakozóhelyek és az utcai művészek még inkább megelevenítették a várost. A következő napokban a workshopokat követően felfedeztem Dublin kulturális kincseit. Többek között a Trinity College hatalmas könyvtárát és kampuszát, a Nemzeti Botanikuskertet, a Szent Patrik Katedrálist, de még a Guinness Sörfőzdét is volt szerencsém meglátogatni. Ezen tapasztalatokkal gazdagodva tértem haza, készen arra, hogy újításokat hozzak az pedagógiai gyakorlatomba és megosszam tapasztalataimat jelenlegi és jövőbeli kollégáimmal.